Mike Oldfield - Topic Officiel

Rappel du dernier message de la page précédente :
Slash 2
Ah...Je connaissais pas ce type là...de Magma...mais il me fè bien triper...

Citation:
Quand je suis allé voir le film L’Exorciste(...)j’ai trouvé que la musique était fantastique. Forcément, puisque c’était ce que j’étais en train de faire.


Ba voyons..."ma musique est fantastique", rien que ça...très très modeste ce monsieur...

Citation:
Quand nous avons enregistré « Mekanïk Kommandöh » en 72, lui se préparait à enregistrer « Tubular Bells », qui est en fait un extrait de ma musique. C’est une musique que j’ai jouée devant lui en plus, sans même pouvoir imaginer qu’il aurait le culot de la reprendre et se l’attribuer.(...)Je n’ai pas fait la relation tout de suite. Jusqu’au jour où on m’a rappelé : Mike Oldfield, c’est le type! qui était présent dans le studio quand on a enregistré « Mekanïk Kommandöh ».


Quel mémoire!!!, et pour ceux qui s'y connaissent en ciné, le film l'Exorciste est sorti pour la nouvelle année en 1973, et le réalisateur avait entendu de Mike Olfield, avant de tourner son film. Il a été le voir enregistré l'introduction de Tubular Bells en 72, et lui a demandé de l'acheté pour son film. Et je suis dans le cinéma, et je vous assure qu'une musique de film, vous la trouver au moins 6 mois avant la sortie...Ce qui nous fait remonter en Juin, voir avant...Sachant que Mike avait déjà composé ses morceaux avant de les enregistrés...

Bref, ça sent le mytho...Jaloux du jeuno qui fait de la bonne musique...Je veux bien que Mike se soit inspiré...pour des rythme par exemple...Mais je demande à attendre...Et puis je connais pas l'autre là, mais en deux phrases, je le prends déjà pour un gros c... ...LE lien marche pas terrible, pour la comparaison des deux morceaux...Quelqu'un nous le remet...???
super_mario
j'comprend pas: le mec il est allait voir l'exorciste, il a trouvé la musique geniale; un jour ont lui dit que c'est mike oldfield qui a fait la musique et d'un coup il dit "il m'a pompé dessus!"
si mike oldfield l'avait vraiment pompé (la musique ) il aurait capté direct en voyant le film
le_vince
super_mario a écrit :
j'comprend pas: le mec il est allait voir l'exorciste, il a trouvé la musique geniale; un jour ont lui dit que c'est mike oldfield qui a fait la musique et d'un coup il dit "il m'a pompé dessus!"
si mike oldfield l'avait vraiment pompé (la musique ) il aurait capté direct en voyant le film


non ... tu devrait ecouter du magma tu comprendrais
Electrokution yes i need .
Antoine C.


ça fait vraiment plaisir de vous lire parce que Mike Oldfield, c'est avec ses albums que j'ai grandi, et c'est avec sa musique que j'ai eu envie de composer et de me mettre à la guitare

Je pense qu'il a surtout montré à plein de musicien que la musique est un réel espace d'expression où la structuration des morceaux prend ses libertés, en se foutant du contrepied musical ou de l'air du temps.

Croyez-moi, la musique de Mike traversera les âges, discrètement comme il l'a toujours fait, mais surement.

En plus de ça, Multi-instrumentiste, guitariste de talent. Et très humble avec ça.

Pour moi c'est un vrai exemple de réussite, je suis fan.


Ommadawn bien sûr, Amarok bien sûr, incantations, le live exposed, Hergest ridge (le morceau d'orgue à la fin, c'est géant), tout cela est pétri de culture musicale diverses, de brassage d'instrument, de mélodies à n'en plus finir.

Il a été un des premiers avec P.Gabriel à faire de la M.A.O.


Pour la petite annecdote, la seule chose que l'on peut regretter, c'est une collaboration qui n'a jamais eu lieu entre lui et Andy summers, juste après tubullar Bells et juste avant la création de Police.

En même temps Police n'aurait peut-être jamais existé, c'est donc un petit mal pour un Grand bien
"Je pense que dans environ 10 ans, la quasi totalité des maisons de disques auront disparu. Sans vouloir froisser personne, ce ne sera pas une grande perte."
Eric Clapton, 2007.
geinoh
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    geinoh
    le 16 Juin 2005, 17:37
Pour faire taire la polemique Magma/Mike Oldfield

Lors d'une retransmission televisee, Mike Oldfield expliqua comment il avait créé l'intro de Tubular Bells... Voila comment ce dernier a fait :

Mike Oldfield versus Bach

-------------------------------------------------------------------------------------

Mike Oldfield Versus Johan Sebastian Bach
L'intro de Tubular Bells n'est que l'inversion de la 25eme mesure de la Toccata de Johan Sebastian Bach. La preuve par l'écoute et les notes :
Mike a tout simplement joue la 25eme mesure a l'envers


A la 26eme mesure, on peut reconnaitre le theme qui a inspiré Mike Oldfield. Mike Oldfield a non seulement inversé la mesure mais a baissé d'un ton toutes les notes. (Mi-la-Mi-Si)
Il n'en demeure pas moins que le morceau est reconnaissable. Les plus observateurs reconnaitront les montées en aigus caracterises par un "la" pour Bach et par "Si" pour Mike.

En regardant la partition c'est visible, exactement la meme structure mais inversé.

D'abord pour vous situer, voici le morceau de Johann Sebastian Bach Toccata And Fugue.
http://www.tokyoguest.com/html(...)e.mid

Un extrait du meme morceau a la 25eme mesure
http://www.tokyoguest.com/html(...)t.mid

Le morceau de Mike Oldfield
http://www.tokyoguest.com/html(...)o.mid

Et voici ce que cela donne ensemble
http://www.tokyoguest.com/html(...)B.mid

CONCLUSION : Mike a bien utilisé ,comme il l'a toujours dit sans le cacher, l'inversion de la Toccata de Bach, et Christian Vander peut bien aller se se plaindre a tous les journalistes, si Bach jouait les morts vivants, c'est lui qui porterai plainte pour plagiat
cisplatine
Moi j'ai envie de parler d'un album live que personne ne parle, ou qu'on evite sur le site officiel, pourquoi ça . Et pourtant....

le double LP "Exposed"

Ce live est somptueux, un son chaud, mixé d'une façon époustouflante : une prise de son exemplaire pour un concert "rock" de l'epoque (1979 if I remember well).
Les arrangements des cordes, cuivres et DES GUITARES completent à merveille les morceaux originaux. Je trouve même les versions originales de Incantation et Tubullar Bells *très fades* à coté.

C'est simple j'ai du racheter ce disque trois fois, car on me le rendait jamais ! Exposed est digne de sortir en 5.1 SACD ou DVD-A.... Mike si tu m'entends...

Fin du monologue

-C
My band : I need My Gasoline
I send this smile over to you.....
Dark Iron
Y en a quand même... je suis sûr que ce Vander se suit à la trace, tellement il a l'air d'avoir les dents longues. En tout cas il a du se pourrir tout seul auprès de pas mal de gens, en réagissant comme ça
Il n'y a pas de mauvaises guitares, il n'y a que des mauvais guitaristes...

Il n'y a que Vai qui m'aille lool ---> www.stevevai.fr
Antoine C.
cisplatine a écrit :
Moi j'ai envie de parler d'un album live que personne ne parle, ou qu'on evite sur le site officiel, pourquoi ça . Et pourtant....

le double LP "Exposed"

Ce live est somptueux, un son chaud, mixé d'une façon époustouflante : une prise de son exemplaire pour un concert "rock" de l'epoque (1979 if I remember well).
Les arrangements des cordes, cuivres et DES GUITARES completent à merveille les morceaux originaux. Je trouve même les versions originales de Incantation et Tubullar Bells *très fades* à coté.

C'est simple j'ai du racheter ce disque trois fois, car on me le rendait jamais ! Exposed est digne de sortir en 5.1 SACD ou DVD-A.... Mike si tu m'entends...

Fin du monologue

-C


Je l'avais.

En double K7.


Perdu aussi


Les boules aussi


Mais il doit exister en double CD
"Je pense que dans environ 10 ans, la quasi totalité des maisons de disques auront disparu. Sans vouloir froisser personne, ce ne sera pas une grande perte."
Eric Clapton, 2007.
cisplatine
Nubilalis a écrit :
Mais il doit exister en double CD


Bien sur il existe en double CD (remaster HDCD), mais le master merite definitivement un mix 5.1.

-y
My band : I need My Gasoline
I send this smile over to you.....
frisko
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    frisko
    le 20 Juin 2005, 11:09
Hiwatt a écrit :
lalimacefolle a écrit :
Et Hank Marvin aussi, le Satriani de son époque!


+1

Et les Ventures, les Tornados, etc etc


... et Cliff Gallup des Blue Caps de Gene Vincent (seul Jeff Beck a pu réalisé l'exploit de reproduire le son et le jeu de ce virtuose de la 6 cordes, parfois, Brian Setzer tente de s'en rapprocher !)... j'ai beaucoup de respect pour Hank Marvin, mais niveau virtuosité, ça reste très simpliste... tous les musicos de baloches ont joués du Shadows dans les sixties... et n'oubliez pas Doc Watson, Merle Travis, Chet Atkins, Larry Collins... et même le Bill Black Combo (le premier band, trio d'Elvis Presley, avec Scotty Moore et sa ES 295
A gentleman is someone who knows how to play the banjo... but doesn't !
geinoh
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    geinoh
    le 17 Août 2005, 08:33


Mike Oldfield sort un nouvel album le 26 septembre
Un double album intitule : "LIGTH AND SHADE"

Source : http://www.mikeoldfield.com/fl(...).html
La place de la guitare sera importante dans l'album sur 18 morceaux de 7 a 8 minutes chacun.

Light + Shade - Biography 2005

"That's the trouble," Mike Oldfield sighs. "I really don't fit into anything categorisable."

Defiant and proud to this day, the man behind the phenomenon of Tubular Bells, a teenage prodigy turned one-man band revolution who has defied all manner of movements while creating one of his own, has continued to go his own way. From turning his hand to maverick pop, explorative rock, progressive ambience, orchestral manoeuvres, Celtic and African taints (well before both forms of music came into vogue), chill-out sophistication and designing his own internet-based Virtual Reality games (with soundtracks, of course), not forgetting penning the theme to the world's most iconic horror movie The Exorcist and the soundtrack to equally powerful The Killing Fields, Oldfield is a singular character.
In fact, he doesn't even consider himself, "a normal musician. I'm a technician who gets ideas and translates them into sound." But how do you label that sound? Might it be named, as one fan posted on the internet, Oldfield Progressive?

At this juncture, the man has arrived at a double album project that expands on both the ambient chill-out ("though I hate those terms!" he laughs) side of his brain, which he's called Light. And then there's the darker, moodier counterpart, namely Shade. "Two sides of my musical personality," he concludes.

What has emerged is an enduring mix of simplicity and complexity - from elements of electronic dance (Quicksilver, Slipstream, Romance) to Closer's bluesy serenade, from The Gate's uncanny, varying shades of man-machine melancholy to Tears Of An Angel, which flow from stirring orchestral minimalism to a soothing guitar passage, to African-tinged chorus to a stinging guitar coda. Despite First Steps' 10-minute duration, Light And Shade is Oldfield in bite-sized form, taking in numerous vistas (much like his two Virtual reality games). But if you ask its creator where Light And Shade slots in to the canon of his 33 years and 22 albums of solo work, he can only sigh again. "I hit the 'go' button and see where I end up," is his response. "I often say this, but I feel like the messenger. The inspiration comes from within. I have to slog through some hard work to get it out, but I'm experienced enough now to know that, when it's me making the music, it's usually rubbish, but when I have the muse, it flows."

In the context of a timeline, Light And Shade comes after a three-year period of designing two Virtual Reality games, Tres Lunas (2001) and Maestro (2003). "That felt a bit like a sabbatical from music. Then I felt it was about time that I got back to making pure music. When you have a complete blank page, the best way to start is to have a really good look around, and in those intervening three years, technology has advanced and most studios are selling off their old mixing desks and multitrack machines and " Going Virtual ". So I spent a good few weeks trawling around, and I realised that my studio too was virtually obsolete, and that I could do virtually all the recording and mixing in fact everything apart from live instruments using computer software. So a truck and eight hefty chaps came and took everything away...I wasn't scared, just excited about what would replace it. ( A large train set perhaps ! )
It's magnificent what you can do. It's almost intuitive; you think about what you want to do, then it's a few clicks and bingo, it's done!
The Guitars and piano are of course still hand played "alone, at home, you see. Right back to 1971, when he was assembling the demos for what became his solo debut Tubular Bells (16 million sales and still counting..), Mike worked painstakingly in his Tottenham bedsit, using equipment lent by his first employer, the inimitable ex-Soft Machine founder and solo dilettante Kevin Ayers. Mike was a 16-year old guitar virtuoso in Ayer's off-the-wall backing trio The Whole World, circa 1970-71, which followed Mike's own nascent, folkier beginnings. With this new album, he's gone full circle. Light And Shade was also constructed in the contemporary version of a home studio in his music room in current Buckinghamshire, namely two computers (specifically a Mac deploying Logic Audio to a PC with FL Studio software, also known as FruityLoops, plus numerous plugins).
"The basic framework is mostly programmed. But I have this guitar sound, or several guitar sounds actually, so I make sure that guitar is on most everything. Though I wanted a couple of tracks to feature just piano - even though I'm a pretty lousy pianist!"

Initially, Mike confides, he planned to create "a big, complicated album, a bit like one of my earlier works, like Tubular Bells, which had 30 to 40 different sections. It was a bit like Monty Python - "And now for something completely different!" From beautiful to crazy, and back again. But doing it like that seemed to date it, back to the seventies.
I'd heard a CD in the series of chill out compilations by Buddha Bar, in Paris - the two-CD set was called Dinner and Party, with two different genres of music for two different moods. Though I didn't like that much music on that Buddha Bar CD, I thought I'd do something similar in that format."

Searching for detailed insight into the Oldfield persona, though, is always a challenge. "I can't describe what I do in words; I do that with music," he maintains. Sometimes, when he does use words, it backfires; you can bet that those who love Tubular Bells, in its original incarnation or its sequels Tubular Bells II (1992) Tubular Bells III (199 and 30th anniversary re-recording Tubular Bells 2003 would wish to think of it as its creator does, namely "a symphonic Monty Python."

But as Mike adds, "there's still been nothing like it that album." And so he has progressed, only obeying his own muse. He's had to stay true to that muse, even when the whole music industry changed around him in the seventies, when punk shoved him out of the spotlight after a series of albums that built his reputation as a composer and multi-instrumentalist par excellence. "With punk, it felt like the musical world in general couldn't think of how to continue in that way, i.e. progressive music like Tubular Bells ) so the best way ( was )to destroy it all completely, which personally I
think was a disaster." He goes as far as blaming punk for yob culture: "you can bet your life that, for those people who beat up others on the street, their hero will be Johnny Rotten rather than me," he declares.
He also confesses that he couldn't easily grab the spotlight back during those years: for a long time, he was too nervous to play live: "back then," he confides, "I was psychologically unstable...seriously mentally disturbed. I had panic attacks and paranoia, which took 20 years of psychotherapy, and EST, to get over that. Now I have the strength and personality to stand up and present myself."

Along with his increasing confidence, all the while juggling personal and creative issues, Mike is willing to break down his work; so here's a track-by-track; Light And Shade revealed...



CD 1
'LIGHT'


Angelique:
"That's the name of one pre-set on one of my synths. As usual, I start off by just building the music up, and this piece turned out to sound angelic. I can't explain how it happens, as I say I just hit the buttons. I emerge from my studio every three days with a track and I'm exhausted! It feels like giving birth."

Blackbird
"I wanted a track with just piano, using one of the last surviving acoustic instruments, my 1928 Steinway. The title comes from one of my motorcycles; I have a garage of 180-mile an hour machines, including a Honda Blackbird. It's a slower track, but the title goes with it the way that Stanley Kubrick used 'Blue Danube' in 2001: A Space Odyssey. When I'm riding, even when I'm going fast, time goes into slow motion. I love working with machines, but then I'm off on my super bikes. I tried flying, and got my license, but it's too stressful. Motorcycles are so relaxing."

The Gate
"I wanted to use the virtual vocal software called Vocaloid. If you take the raw sound, it's not that good, but through various plug-ins, you can make it sound beautiful. The title comes from my grandfather, Michael Liston, who was from Cork. I knew he'd disappeared one night and returned three years later, but then I discovered that he'd been drafted into the Munster Fusiliers during WW1, and fought in Ypres in France, where the Menin Gate memorial was built after the war. Visit the museum in Ypres and see what remains of the trenches... for me, this track got exactly that mood."

First Steps
"This is compiled of pieces from my Virtual Reality game Tres Lunas. When you begin the game, you're alone in a desert in front of a cactus, and when you move off, this piece of music plays. Robyn Smith, a musical direstor and keyboard player I know, helped me arrange this."

Closer
I heard a hymn at a funeral during my trip to Ypres, and discovered it was called Pres de Toi I liked it so much that I made a Celtic version too. But the strong bagpipes didn't really fit the record I was making, so I turned it into a blues."

Our Father
"This is originally a tune from Tres Lunas. I worked on it around the time the pope died, and what a fascinating and wonderful life he had; when he died, it didn't feel like he was gone, and it all just seeped into my consciousness, and ended up with this title. For me, it encapsulates the whole man's lifetime, and his death.

Rocky
"That's the name of our horse. He's a beautiful Arabian colt, who always comes to see me and gives me a hug. If we leave him without gelding him, he'll become this really impressive black stallion."

Sunset:
"In Maestro, my second Virtual Reality game, there's a specific tune you can only listen to when you reach the winning level. Here, I made a variation on it, but this time around, I was thinking about a chill out album, so I thought it would be nice to call it Sunset."



CD 2
'SHADE'


Quicksilver
"To me, this is not dance music, it's music with a dance beat. In this particular case, I wanted to recreate movement underwater, with dolphins and bubbles. When I lived in Ibiza, I saw dolphins on the bow wave of a ship, which was special."

Resolution
Where I live, in Chalfont St. Giles, there's a memorial to Captain Cook. I'm a real Trekkie and Captain Kirk was based on Captain Cook, whose ship was called Resolution, which travelled to the Antarctic. I made the music sound like ice. But when I was recording, it was the same time as the Iraq war, and somehow all the bits and pieces merged together and that track came out."

Slipstream
"I contacted FL Studio and asked if they minded me working on one of the demo songs for their FruityLoops software, because I really liked the riff. They said, absolutely, yes please, and that turned into Slipstream."

Surfing
"I overlaid tracks of my vocals mixed with virtual vocals from a software package called Vocaloid , which has a very robotic sound, and this track popped out."

Tears Of An Angel
"This track is about the feeling you get when someone is really down, sad, or unwell and you are unable to do anything to help. I was making an operatic kind of track and this was my first use of Vocaloid. I've mixed in my voice too, which makes a nice, thick choral effect."

Romance
"The first tune most people learn when they start to play Spanish guitar has these two sides, a minor key and a major ckey. Because I was trying to make a dance version, the major key didn't work, so I ended up with the dark side of romance. When a love affair goes wrong, and couples are hiring lawyers to attack each other."

Ringscape
"Another track from Tres Lunas. It comes from a scene when an owl takes you on this journey, across a desert, down a tunnel and into an icicle world. Robyn Smith helped me arrange this one as well."

Nightshade
"Christopher von Deylen and I decided we'd work on a track of each other's, so I play guitar on his album of his band Schiller, and he played bass and drums on this track. "
Besides Robin Smith's involvement, Christopher's the only guest. The rest is all me."


[/b]
Dark Iron
C'est bon à savoir, ça

Je suis impatient de découvrir cet album
Il n'y a pas de mauvaises guitares, il n'y a que des mauvais guitaristes...

Il n'y a que Vai qui m'aille lool ---> www.stevevai.fr
geinoh
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  • #57
  • Publié par
    geinoh
    le 23 Août 2005, 05:03

Source : http://www.universalmusic.es/w(...)31690
bon, la couv' n'est pas genial...mais de toute facon les couv' des albums de Mike ne sont jamais geniales a de rares exception pres comme 5 Five Miles Out ou Crises. Mais, heureusement, le contenu de l'album est generalement genial.
coyote
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  • #58
  • Publié par
    coyote
    le 23 Août 2005, 08:42
geinoh a écrit :
Mais, heureusement, le contenu de l'album est generalement genial.


Depuis Amarok, il n'y a pas vraiment eu d'album transcendant, Mike Oldfield n'est plus aussi créatif qu'il l'a été et ses prod tournent un peu rond. Enfin bon, il a sorti tellement de chef-d'oeuvres dans la 1ère partie de sa carrière qu'on ne peut lui en vouloir!
"Have you ever been to Electric Ladyland"

"Il est difficile de vaincre ses passions, et impossible de les satisfaire."

De la pub pour les copains =>
http://www.empty-spaces.fr/
Glam ND
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Sans faire un debat à la VH sur les periodes ( )

"Songs from the distant earth" est pour moi un chef d'oeuvre aussi ... mais c'est vrai qu'à part celui-là ...les autres n'ont pas le meme genie dans sa nouvelle periode (par rapport à sa premiere)
Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.
coyote
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  • #60
  • Publié par
    coyote
    le 23 Août 2005, 08:57
Glamandshred a écrit :
Sans faire un debat à la VH sur les periodes ( )


Van Houten?

Glamandshred a écrit :
"Songs from the distant earth" est pour moi un chef d'oeuvre aussi ... mais c'est vrai qu'à part celui-là ...les autres n'ont pas le meme genie dans sa nouvelle periode (par rapport à sa premiere)


Je sais que c'est un des tes albums de chevets! I'y a un des morceaux de ce disque qui est tout bonnement un de mes préférés de sa disco! Ce que je reproche à ses dernières productions, c'est justement la prod, je la trouve froide et très FM, elles n'ont plus la chaleur des Ommadawn, Tubular Bells, Incantations etc et puis les compos ne sont tout de mm pas du même niveau! Mike Oldfield avait déclaré il y a quelques années que faire de la musique ne le captivait plus autant qu'avant et qu'il lui arrivait même de s'ennuyer! Lorsque j'ai lu ses propos, j'ai trouvé que ça se ressentait vraiment dans ces dernières oeuvres. Dommage qu'il y ait si peu d'interviews du maitre, j'aimerais beaucoup connaitre son état d'esprit actuel par rapport à cela!
"Have you ever been to Electric Ladyland"

"Il est difficile de vaincre ses passions, et impossible de les satisfaire."

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