Pour Keith: le Marshall 50w qu'on voit derrière lui sur ces dernières tournées il y a quelques années est un Blankenship que j'imagine être très proche d'un vieux Marshall 1987/1986; mais à la rigueur on s'en fiche un peu car ce n'est pas cet ampli qui fait la grosse partie du son qu'on entend
Keith avait posté pas mal de détails et il y a un paquet de "rig rundown" sur le net.
Extrait choisi en 2016:
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"Gear run down..2016
Main amps on stage are 3 different ones.
In racks to the side stage is a Marshall 900 series 100 watt head and a Vox ac-30 handwired head..both run into a Paul Rivera remote isolated speaker enclosure..each 12 inch speaker for each amp is a Celestion rated around 75 watts. Those 2 amps, panned left and right in our “in ear” monitors, function as a main rythmn sound with no effects in line..so each amp is fairly clean for the cleaner ballad type arpeggio sounds etc. Along with that sound is a Boss CS-1 compressor with maybe a Boss delay for depth or a Boss chorus..
When in a fatter rythmn set up I use an Ibanez TS-9 Tube Screamer, which functions as a gritty basic rock sound into the clean set up of 2 amps....This the main sound during the night.When used with a Gibson humbucking style guitar its can be a full rythmn sound and a full sounding blues solo sound
The other main solo setting is a Lovetone Brown Source boost pedal along with that and maybe a T.C.. Electronics delay for depth. Those are the main sounds during the set.
On the stage behind me is a custom Roy Blankenship 50 watt Marshall type plexy head clone run thru a 4 12 speaker cabinet. This amp is run very quiet , just enough to give some feedback and offer some more depth. That is the general sound set up during the night..The amps are normally reliable and stand up to the abuse of travel quite well..
The pedals used are mounted in a Anvil style rolling rack in multiple trays that can be accessed easily during the night .Effects are switched in and out via a custom Bob Bradshaw relay type switching unit with pre set pedal board. We run a Boss tuner on the stage pedalboard and a remote trigger style Dunlop wah wah. That is the meat of the rig..we are using Shure wireless tho I’m not sure which models..
Guitars are
Main guitar for most of the night..is a 1963 Fender Stratocaster sunburst, slightly modified with a reverse wound pick up retrofitted in the middle position to give us hum cancelling since the original Fender single coil pick ups can be very noisy with the large video and lighting rigs used due to inductance. I have the Strat tremelo bridge floating slightly so when I pull up on the trem bar I can get a whole tone rise in pitch on a lot of the guitar notes..
which also goes way down for dropped notes. This is a set up I have used for years and to combat the inherent tuning issues related to this set up I use slight heavier strings..D’addario’s 12-14-17-30-40-50.
Other main guitar is a gold Gibson custom shop Les Paul deluxe..made in 1992. It has Sheptone PAF style humbucking pick ups..
For one song have a black Fender Strat custom shop..and for another song we have a 1954 Gibson Les Paul goldtop..For the last part of the night I use a black 1997 Les Paul custom..For the nylon string guitar parts I have a 2007 Ramirez single cutaway..
That is the main touring guitar rig since the past several years..
We used to carry a few more guitars but since they rarely got used we kept them at home!
Kman"
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= setup stereo Marshall JCM900 + Vox AC30 en clean / léger crunch avec une TS devant et de temps en temps un autre boost, en gros pour moi. Le reste c'est l'excellente gratte début 60's et le toucher du Mr.
Oui un bon petit compresseur peut apporter une petite touche et peut faire fonction de boost léger couplé au TS et apporter un feeling un peu plus "spongieux" à l'attaque si sentiment de "trop raide", ça marche très bien c'est comme ça que j'utilise un vieux CS2 depuis des années = pour apporter à la fois un peu d'épaisseur et de niveau + de la présence / brillance avec certaines guitares/amplis.
Après ce qu'ils ajoutent pour donner de l'ambiance / ampleur au rig stereo / dual mono (delay, léger chorus...) est aussi important pour apporter ce sentiment "d'épaisseur" au son.
Mais pas de raison de ne pas pouvoir s'en approcher avec une TS devant un bon Marshall 50w 1987/1986 seul + G1265/V30 ou Greenback/V30 AMHA.
Pour Bonamassa en LP: il a encore beaucoup plus changé de matos au cours des ans et encore plus que Keith son son a très souvent été la combinaison de plusieurs amplis; sur la vidéo ci-dessus il y a par exemple du Marshall Jubilee + Jim Kelley et/ou Trainwreck... Malgré tout il a beaucoup utilisé des TS et/ou Fuzzface et/ou Tube Driver "like" en boost devant ses amplis (se rappeler que c'est un grand fan d'Eric Johnson notamment), et a souvent eu un "simple" Marshall DSL caché derrière son rig de scène en tant qu'un des amplis principaux pour le son de la salle il y a quelques années (se rappeler que c'est aussi un grand fan de Gary Moore). Autre point important pour lui sont aussi les HP, très souvent des EV avec ce type de rig dans mes souvenir.
Je pense qu'on peut aussi avoir un son s'approchant avec un classique Marshall 50w et une bonne LP typée vintage, mais perso j'associe plus le son Bonamassa a du son "US" typé Dumble que du vieux Marshall old school; donc plus difficile de sonner comme ça que pour Keith avec ton 1987 AMHA encore une fois.
Et surtout dans tout les cas, pour avoir ce type de son faut du volume et pas qu'un peu