Citation:
donc laisse toi porter par tes oreilles et la theorie se ferra a coté et viendra enrichir tes oreilles au fur et a mesure de la meme maniere qu'ecouter de la musique le fera.
Tout à fait d'accord.
J'ajouterais que la théorie peut même nous limiter si on la voit comme une série de règles, alors qu'en réalité c'est avant tout une source d'inspiration. Tout est possible, et la théorie met ces possibles sur papier.
Ceci dit, c'est une progression d'accords très connue (parfois nommée progression d'accords flamenco) :
http://www.guitare-improvisati(...)e.php
http://www.guitare-improvisati(...)r.php
Mais ici le E majeur risque d'embrouiller les choses si tu cherches une simple gamme majeure ou mineure, voici l'explication (je traduirai si tu ne lis pas l'anglais):
Citation:
(...)
The Minor Key
We previously learned that when a song uses the minor scale, it is said to be in the minor key. In fact, when a song is in a minor key, it can use any or all of the three minor scales, natural minor, harmonic minor and melodic minor. This means that during a song in a minor key, we can switch back and forth between these scales.
Remember, we can't use these scales at once. Suppose we are playing a piece in E minor. We can play a passage in A natural minor, the next passage in A harmonic minor, the next passage in A melodic minor, and the last passage in A natural minor. The song would said to be in the A minor key.
We can also borrow chords during chord progressions (in a minor key) from the harmonic and melodic minor scales.
Take this progression, Am G F E Am (listen). This progression was in the A minor key. The E major chord in this progression comes from the A harmonic minor scale.
Both these scales are usually used along with the natural minor in a minor key. Their usage will be made more clear in the coming lessons, when we analyze a song which uses these scales.
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