Tarif similaire, non rien à voir.
Plus fidèle à l'originale, ouais... Enfin faudrait aussi resituer les originales en question, elles n'étaient pas fabriquées dans un petit atelier de lutherie au rythme d'une guitare tous les 6 mois non plus. Et pour rappel, les Les Paul Ri59 sont depuis 2009 très très proches des originales en terme de specs :
# Nylon 6/6 nut
# Improved ABR-1 bridge (no-wire, tighter tolerances)
# Historically correct nickel-plated brass bridge saddles
# Correct alloy saddle adjustment screws
# Bridge height-adjusting thumbwheels are now thinner
# Neck profile changed - now has less "shoulders"
# Audio taper CTS pots
# '50s wiring
# Pickup routes adjusted so that pickups will be parallel to the strings
# Top carve changed to be closer to several original '59s that were scanned
# Body perimeter change - slightly tighter in waist, cutaway area refined to be more like originals
# The maple cap is very slightly thinner, the mahogany body is very slightly thicker
# The fingerboard is slightly thinner
# The step from neck heel to back of body is taller and more correct
# The taper of the "maple window" under the binding in cutaway is more accurate
# The maple spline (filler strip) in the tenon is more accurate
# The edge radius on the backside of the body is tighter (less rounded)
# The "mustache curve" of the headstock top has been flattened slightly
# The control cavity plate has been relocated, has the correct side taper, and now uses the correct ABS plastic
# The pickguard shape has changed slightly
# The pickguard bracket and screw have been changed
# The truss rod cover has been reshaped to be more accurate
# The serial number location is slightly lower and more correct
# Dial pointers are less sharp
# The strap button screws are longer
# The jack hole is now the correct 1" diameter
# The toggle switch nut has more correct knurled pattern
Sinon pour le côté ou non exceptionnel, tu as déjà joué une Murphy ? Une Yamano, une Murphy, une "inspired by", une Collector Choice, etc... On est déjà dans l'exception pour information... Heureusement vu les tarifs demandés. Exemple de l'essai d'une Billy Gibbons Tom Murphy justement :
http://www.judge-fredd.fr/spip(...)le709
Bref et comme c'est dit à plusieurs reprises sur MLP forum, les clients se tournent vers ce mec surtout pour avoir une couleur et une table choisie sur mesure (ce qui est quasi impossible avec Gibson de tomber pile poil sur la table ET la couleur que l'on souhaite précisément) en plus de quelques rares détails n’influençant pas du tout les sonorités (forme de la vis de truss road ou plastique du pickgard de composition différente, pour ce que j'ai noté).
Vent & cuivre - Pro