Eddie Van Halen a écrit :
“What I originally wanted to do was remix the original 25 song demos. That would have been really cool. But the tapes are lost. They are gone. So that was out the window.
Then we started digging through bootlegs from the club days. We tried our best to make those sound good, but ultimately it wasn’t good enough to put out. The quality of the recording was so bad that we tried to enhance them and make them better. Once we made them better, you lost that fly-on-the-wall aspect of it. It just didn’t jive. So we decided, “How about a live record?’’
When it came to doing a live record, none of us wanted to sit there and listen to 200 shows to pick the best one. So we left it up to Dave.
[Drummer] Alex [Van Halen], [bassist] Wolfgang [Van Halen] and I were pretty consistent every night, [but] for a singer it’s more difficult. Because if the bus ride is too long, or you slept with the air conditioner on or the heater on and your throat is [messed] up, [it can change his voice].
Dave said, “How about Tokyo Dome?” We said fine. The bonus of that show was we didn’t have an opening act. So we played much longer. It’s about a 2-hour show. We got Bob Clearmountain to mix it. We were pretty involved with the mixing. Once we got the instruments sounding the way we wanted, we just let him go. He would send us mixes, and we would say, “Yeah, it sounds great. As long as you hear all the instruments and the vocals, that’s all you need.”
I’m hoping to play some other songs, but a lot of times that comes down to what Dave will sing and what he won’t. Wolf and I talk all the time and say, “Let’s throw this in. Let’s throw that in.” Ultimately, if Dave doesn’t want to sing them, then we can’t do them. I would love to throw in “Drop Dead Legs” and “Light Up the Sky.” All kinds of stuff. I think it would be a treat for the audience. Maybe we can convince him this time around
After this touring cycle, we will probably hunker down and do a studio record. We certainly have enough material. It is a matter of timing and getting everybody together. That’s the only way it can be done.
We put out [“A Different Kind of Truth”] in 2012. But then you go onstage and play those new songs, and the audience looks at you like, “What’s this?” They really want to hear the classics.
That’s what they remember and want to get back to. But at the same time, it would be nice to be able to put out new music that people would give a chance. Maybe 10 years from now stuff off of “A Different Kind of Truth” will be considered classic and people will want to hear those.
Le projet de départ était donc de sortir le remix des 25 morceaux des démos mais les bandes n’ont pas été retrouvées… dommage.
Après il était question de sortir un live de l’époque des clubs mais le son était trop pourri pour que ce soit sortable… encore une fois dommage.
C’est finalement la sortie d’un live récent qui s’est imposé vu qu’ils enregistrent aujourd’hui chaque concert. (je vous devance en ajoutant une fois de plus dommage lol)
Comme ils n’avaient pas envie d’écouter les 200 concerts enregistrés et qu’Alex Wolfgang et Eddie étaient très constants dans leur façon de jouer ils ont laissé Dave choisir le concert à sortir.
Dans une interview de Dave il disait préférer avoir l’enregistrement intégral d’un concert plutôt que de prendre les meilleures performances sur telles ou telles date. Son choix s’est donc porté sur Tokyo Dome.
Il est à noter que Dave semble toujours aussi capricieux sur les chansons à chanter ou pas en live et qu’il semblerait trainer des pieds quand il s’agit de se réunir avec le groupe pour faire des choses nouvelles.
A noter aussi une certaine amertume d’Eddie quant au public qui demande sans cesse les vieux titres sans laisser trop de chance aux derniers. Il dit même que si "ADKOT" était sorti il y a 10 ans les morceaux seraient peut être considéré aujourd’hui comme des classiques et seraient demandés par le public.
A noter encore qu’Eddie ne semble pas être celui qui bloque la situation pour l’enregistrement d’un vrai nouvel album studio mais plutôt Dave occupé à faire ses trucs, se faire tatouer au japon et à vivre entre Tokyo et New York…
Pour le mixage de l'album Alex et Eddie semble avoir été les plus impliqués et la demande semblait plutôt clair, pas trop de retouche, il faut surtout entendre les instruments distinctement. Je suis plutôt en accord avec cette idée de laisser comme tel un enregistrement live, de ne pas en faire trop et finir par dénaturer le réel même si ensuite la question a se poser serait plutôt: est-ce que l'enregistrement de ce concert sonne bien comparé à, etc.
Mais dans la démarche cet album est sorti parce qu'ils avaient envie, ou plus certainement parce qu'ils devaient sortir un truc après que Dave est ouvert sa bouche trop tôt en disant qu'ils travaillaient sur un nouveau projet...