J'ai une question valeur de résistance de potard...
Je reprends les bases et je pose ma question après
1. On utilise toujours des potard à réponse log (type A). Enfin dans tous les cas c'est ce que je préfère.
2. Plus la valeur de résistance est élevée moins on filtre les aigus. C'est pour ça que les 250K sont privilégiés pour les simples bobinages qui sont déjà brillants, alors qu'on préfère les 500k sur les micros doubles. Biensur c'est juste la norme, rien n'empêche de prendre d'autre valeur en fonction de ses attentes.
Je vais recabler une Strat et j'ai 1 CTS 250K + 2CTS 500k en stock à la maison. D'où ma question, quid du résultat volume en 250k + tones en 500k. J'ai tendance à penser que comme le 250k est commun ,il mangera les hautes fréquenses quoi qu'il arrive. Du coup je me dis que la valeur les potards de tone n'a pas d'influence tant qu'elle est plus grande que celle du volume.
Dîtes moi ce que vous pensez du raisonnement
Sinon j'ai trouvé ça sur le net (forum tdpri, approche disant que chaque potard apporte une part de filtrage
)
Citation:
My theory of the effect of having a mix of 250K and 500K pots, compared to having two 250K pots...
If you use a 500K for tone and a 250K for volume, turning the tone to wide open (max clockwise), you'll get more treble than if it was a 250K tone pot turned to the same position. But you could turn the 500K tone pot down and at some lower position it would sound exactly like it would have with a 250K tone pot turned to wide open. I'm guessing that turned to max counterclockwise, both would sound about the same. And the range of tones you would have with a 250K tone, you would still have with the 500K tone, albeit crammed into a shorter physical span of the knob's range.
If you use a 500K for volume and a 250K for tone, turning the volume to wide open (max clockwise), you'll get more treble than if it was a 250K volume pot turned to the same position. You could turn the 500K volume pot down and and at some lower position it would have a similar tone like it would have with a 250K tone pot turned to wide open; however, you'd need to adjust the volume of the amp or some effect between the guitar and amp to get the same volume, and the dynamics of the tone would change a lot.
I think the effect of a larger value volume pot would be much more complex and difficult to compensate for, than that of a larger value tone pot.
Like I said, that's my theory. It may be wrong. I thought I was wrong once, but I was mistaken.
Rock N' Roll