Bon, je te colle la réponse que j'ai faite sur notre forum en anglais à ce sujet, résolution identique sur CAB, Live et VB-101 :
Citation:
Resolution is around 47Hz. Please note that the frequency resolution is calculated by sampling frequency / nb of points in the FFT. Actually even if this is an important data, it is VERY difficult to hear the difference between, for example, 47Hz and 23Hz resolutions (ie we obtain 23 by doubling the number of FFT points). We did extensive tests to find the correct value to lower the latency without degrading the quality.
With very long IRs (well, the resolution does not relate directly to the IR length, so I assume the IR length is equal to the FFT length) the contribution of early reflexions then reverb will appear in the sound, and we assume it is an unwanted effect. It is simpler to work with a dry (ie without reverb) sound and add it as you like with a reverb processor.
Juste pour préciser une chose :
le lien entre résolution et qualité du son est très difficile à établir. Entendre la différence entre 23Hz de résolution et 47 Hz est selon moi très difficile.
Et, contrairement à ce que j'ai pu lire, la résolution n'est pas liée de manière directe à la taille de l'IR.
J'ai fait le choix de travailler à une haute fréquence (96Khz) plutôt que d'être plus bas et d'augmenter la résolution (à taille de FFT identique, diviser par deux la fréquence de traitement multiplie par 2 la résolution). Ca peut se discuter bien entendu.
Puis-je te demander pourquoi tu poses la question ?