LES DEBUTS DISCOGRAPHIQUES : 1980 - 1982 (BOY - OCTOBER)
Commençons en douceur, afin de rappeler à la communauté guitaristique ébahie que David Howell Evans n'a pas toujours rimé avec système hypercomplexe. Alors que le quatuor débute sa carrière internationale, son guitariste se ferait plutôt l'apôtre (pour le messie, voir à Paul Hewson) de la simplicité.
De fait, le site suivant, qui reproduit les premiers numéros du fanzine U2 magazine, nous est bien utile.
http://www.richardhare.dsl.pip(...).html
Dans le numéro 2, février 1982 :
Citation:
U2 - SOME TECHNICAL DETAILS
U2 are a very hard-working band, having played some 217 shows in 11 countries in the last 12 months. They're always on the lookout for the old Vox AC30's with the original Rola G12 'Blue' loudspeakers still intact. The Edge plays a superb black Fender Strat, which, unusually these days, is complete with tremolo arm, as his main instrument, but also has a Gibson Explorer which is used on certain numbers and also serves as a spare. Both these are tuned a semitone down to E flat so as to suit the natural pitch of Bono's singing. The guitar is fed via a change-over switchbox to two Memory Man echo units, the output of each being fed into a separate Vox AC30 combo. The two echo units and the two Vox are set up to give different sounds, and by simply stamping on the switch, he can select either or both as required. The AC30's are stood down on the floor, tilted forward, and with a piece of carpet laid on the floor in front of the amps so as to minimise the throw of sound onto the stage. Each Vox is separately miked, one with a Shure SM58 the other with an AKG D1200 - the latter being due to availability rather than to any specific performance considerations.
Adam uses two Ibanez Musician basses, one with an active pre-amp built in, the other standard, although he often seems to play the standard instrument throughout. This was fed direct into an Ampeg SVT400 watt 8x10 bass stack with no effects units or other gadgetry at all. This was both DI'ed and miked using a Sennheiser MD421.
Bono also has a guitar - a black Fender Lead 2. This is fed through a Roland Bolt 60 combo miked with another Sennheiser MD421.
Larry has a somewhat unusual drum set up. Not that the kit itself was unusual, but it was arranged in an unusual manner and had several unusual extras. The basic kit is a very impressive all black Tama Fiberstar - all single headed, and including a 24" kick drum, 16" and 18" floor toms, and a selection of rather deep rack toms. The snare was a Ludwig 14"x61 " steel shell and he also has a pair of Latin Percussion Timbala. The cymbals comprised Zildjian 18" thin ride; 18" thin crash; 18" medium crash; 18" pang and 21" ride, with Paiste 14" hi-hats on a Premier Trilock pedal. The rest of the stands are Tama. The kit is miked using Sennheiser 421's for the kick and the floor toms, Snure SM57's for rack toms and snare, Electro-voice RE10 on the hi-hat and AKG D190's on the rest. No overhead mikes.
The Edge and Adam also use vocal mikes (Shure SM58's) and the Edge also uses a Yamaha CP70 electric grand piano on stage.
C'est tout ?
En fait non.
Déjà, rien qu'au niveau des guitares, il en manque. En plus de la fameuse strat noire des années 70 (1973 d'après son technicien Dallas Schoo) et la non moins fameuse Gibson Explorer, on peut ajouter :
_ une Washburn accoustique
_ une Les Paul couleur crème :
_ une autre strat, couleur sunburst et plaque noire, utilisée également lors du concert au Pinkpop 1981 :
(Photos trouvées sur cette page :
http://www.pinkpop.org/1981.htm)
Quant aux effets, une ou deux choses doivent être précisées. Effectivement, le schéma suivant est le bon :
Mais il faut préciser que :
_ les delays sont placés avant l'ampli afin de booster celui-ci en plus de l'effet de répétition(s) à proprement parler
_ les pédales sont posées sur l'ampli (ou derrière selon les cas) et que seul le switcher est à ses pieds
_ il manque un accordeur, posé avec les aures pédales
_ sur certaines vidéos, on aperçoit assez nettement une aure pédale, de couleur rouge/orange avec deux potards noirs. Prenons par exemple cette vidéo :
On la voit à partir d'1:20. J'ai fait une petite capture d'image rapide.
Deux possibilités s'offrent à nous. Soit il s'agit d'un MXR Dynacomp :
soit nous avons affaire à la Guyatone Zoom Distortion Box, pédale réputée utilisée par The Edge aux débuts du groupe. La voici :
Je vous avoue que je n'en ai aucune idée. Toujours est-il que voilà de quoi était constitué son système à l'époque.
Simple.
Mais dès la prochaine tournée, ça évoluera, en se complexifiant.
Ce que nous verrons plus tard.
lemgement lemg