Voici un argumentaire de vendeur de MOSFET :
Citation:
Further sonic improvement is achieved in power MOSFET amplifiers due to reduced crossover distortion, as power MOSFETs have a sharper ?knee? than transistors at cut-off and provide a greater linearity when crossing over from one device to the other. Because crossover distortion is a major cause of odd order harmonic distortion in transistor amplifiers (be it small, i.e. 0.05% total) they are usually considered to sound more harsh than valve amplifiers which generally have large amounts of even order harmonic distortion up to 5% and are thought to sound more pleasant and musical.
However, which is more accurate?
The valve amplifier at 5% THD with a pleasant sound and even order harmonics; the transistor amplifier with 0.05% THD with relatively unpleasant sound with even and odd harmonic output,
or a power MOSFET amplifier with 0.02% THD and relatively pleasant even order harmonic distortion? In our opinion, the power MOSFET amplifier because the THD generated is virtually all second or even order harmonic distortion total 0.02% or less at 20kHz and down to 0.004% or less at 1kHz.
It can be seen that power MOSFETs are here to stay and that there are major sonic and electrical improvements to be had over other output devices.
source :
http://www.perreaux.com/power_mosfet.php
Il est bien dit que les MOSFET génèrent des harmoniques paires...
Mais là, elles sont impaires (et plaisantes à l'oreille !) :
http://www.ecler.es/enter/prod(...)4.htm
Citation:
The switching MOSFETs have odd harmonic distortion components while the bipolar transistors have even harmonic distortion components. Odd harmonics are more pleasant to the human ear than even ones.
Vive internet...
Wikipedia donne des infos intéressantes en revanche :
http://en.wikipedia.org/wiki/E(...)ifier
On peut y lire ceci :
Citation:
Another is that valves use many more electrons at once than a transistor, and so statistical effects lead to a "smoother" approximation of the true waveform—see shot noise for more on this.
C'est différent de l'histoire de vitesse des électrons mais très intéressant.
En fait à mon sens tout vient de la manière dont on arrive à saturation : si la courbure est douce, on aura une tendance à la génération d'harmoniques paires, et plus on se rapproche d'une "marche", plus on a des harmoniques impaires.
Or, les FET et les tubes ont des caractérisitiques très proches, et génèrent le même type d'harmoniques (j'ai vérifié dans mes grimoires).
Au passage, pourquoi les harmoniques paires sont elles plus agréables ?
C'est très simple : l'harmonique 2 d'un LA est aussi un LA. Autrement dit, la note n'est pas altérée, seul le timbre change.
Un truc aussi : un ampli à tubes devient plus lent à mesure qu'il est plus saturé. Autrement dit les fréquences les plus élevées sont atténuées, ce qui donne un son "plus chaud". Ca à priori les MOSFET ne le font pas.