Le Rickenbacker Rebel Club

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Rappel du dernier message de la page précédente :
themidnighter
Oui, c'est du Walnut. C'est la nouvelle série des basses 4003S qui vient de sortir. C'est comme une standard mais avec des finitions plus simples et un contour body.
Doc Loco
Il était "un petit peu" temps de remplacer le mute de ma 4001 de '80 :





J'ai donc acheté un foam de remplacement - attention, ils sont en général trop larges et il faut les retailler pour qu'ils s'insèrent parfaitement dans le logement ad hoc. Une fois fait, ça marche nickel :

In rod we truss.

"Quelle opulence" - themidnighter

"It's sink or swim - shut up!"
Doc Loco
... maintenant que tu le dis ...
In rod we truss.

"Quelle opulence" - themidnighter

"It's sink or swim - shut up!"
Colonel Blues
Le prochain qui m'écrit "un publique", "une visse" ou "il a tord" sera condamné à écrire ses futurs posts au porte-plume !

"Ce n’est pas d'un dimanche à la campagne dont nous avons besoin, mais d'une vie moins artificielle". (B. Charbonneau & J. Ellul)
themidnighter
De meilleurs photos si je trouve le temps et que la luminosité n'est pas pourrie.


Heureusement que je sais régler une guitare ou une basse, parce qu'elle est arrivée dans un état de réglage assez atroce.

L'équilibre entre micro manche et chevalet est pas simple à trouver, vu que la hauteur du micro manche est contrainte par le pickguard. Et pareil pour la balance du niveau de sortie d'une corde à l'autre, le Mi a tendance à franchement manquer de patate avec ces hi-gain.

Le micro chevalet est juste impossible à régler avec le capot, qui n'est même pas en métal mais en plastique. A se demander à quoi il sert vraiment.

Le foam mute, c'est vraiment pas pour moi. J'ai du mal à en saisir l’intérêt...

Bref, je me suis commandé un jolie bezel sur Rickysounds. Hâte de recevoir ça.
David Watts
Joli ce "walnut" huilé et cette touche "maple".
Pour ce qui est du réglage micros, il me semble bien que les Hi-gain modernes ont des plots réglables individuellement. Ca devrait aider à régler le niveau de sortie par corde.
"Yesterday today was tomorrow and tomorrow today will be yesterday"
themidnighter
Oui les plots sont réglables mais ça ne fait pas tout. Il y a vraiment une grosse différence entre le neck et le bridge et le bridge sonne vraiment mieux un peu haut, mais c'est très déséquilibré avec le neck.

Sinon, comment entretenir cette finition ? A part un chiffon humide je ne vois pas...
David Watts
Oil Finish Maintenance
Beyond routine cleaning, the best way to maintain a hand rubbed oil finish (as seen on Rickenbacker Models 650D, 650S, and some older models), is with Tung oil and a 3M Scotch Brite™ Ultra Fine Hand Pad (#7448.) Using small amounts of oil at a time, wipe down the instrument until there is a relatively uniform coating on the surface of the guitar.
Going with the wood grain, use the Scotch-Brite™ pad to lightly sand the surface until it begins to take on its original silky smooth feel.
Before setting the instrument aside to dry, use a clean, lint free cloth to wipe down any excess oil or grit.
Allow 8 – 12 hours for proper drying.
This procedure can also be performed using ultra fine, light or gray colored sandpaper. A minimum grade of 1200 should be used to avoid damaging the surface of the wood. It is also important to avoid black sandpaper, as the residue is likely to stain the instrument as the oil sets in.
Use of steel wool is not recommended as the ferrous residue can cling to pickups. Particles of this residue can also become suspended in the finish and rust over time.
http://www.rickenbacker.com/pd(...)l.pdf

From Paul Wilczynski (jingle_jangle) in the RRF Forum on Oil Finished RICS
I've written on this topic several times. There was a long thread on it about a year or so ago, in which we discussed all sorts of natural and synthetic oils as related to the maintenance of these finishes.
I use Watco's Danish Oil finish to keep oiled finishes looking great. I own a beautiful one-off Greene and Greene "umbrella stand" long case clock in a fumed golden oak finish. Watco's is all I use to keep it looking its best. I purchase the Watco's in pint tins, and use the Natural (colorless) kind. It has tung oil, linseed, a bit of spirits, and natural waxes (I believe) dissolved in small quantities, or maybe the wax is a component of one of the oils.

Watco's is wiped on. It contains no solvents. (Formby's has butyl cellusolve and alcohol to liquify the old finish.)Wipe the Watco's on nice and wet, and let it penetrate for five minutes or so, then using a dry clean cotton cloth, buff the excess off and keep buffing until the waxes rise and the surface feels hard, slick and non-sticky. Do not let the stuff dry--it will remain sticky and attract dust and dirt.

When I do a walnut guitar, I disassemble the body and remove the tuners, too. Then I go over the guitar a couple of times in a row, and reassemble after the final buffing.

Rick's manual mentions a regimen (I'm going from memory) using tung oil and very fine steel wool, I think. My own opinion is: if they recommend it, it must be good. My own way comes from years of working with handmade hardwood stereo component cases, which I used to build back in the '60s and '70s until black became the style.
You can also use a hard paste wax like Johnson's floor wax or Butcher's Boston Wax, applied with fine steel wool and buffed out. Don't let this dry, either, especially Johnson's. It is a bear to remove once dry.
Whenever using these "rub in" products, go WITH the grain of the wood.
So, pick your method and you'll keep your walnut guitar looking good and resisting moisture for a long time.
NEVER use Pledge.
http://www.rickresource.com/fo(...)13799
"Yesterday today was tomorrow and tomorrow today will be yesterday"
themidnighter
Ah oui quand même. Merci beaucoup.

Des filets plats à recommander pour une 4003 sinon ?
Doc Loco
themidnighter a écrit :
Ah oui quand même. Merci beaucoup.

Des filets plats à recommander pour une 4003 sinon ?


Les La bella pour moi. Comme celles-ci : http://www.labella.com/products/760fl/
In rod we truss.

"Quelle opulence" - themidnighter

"It's sink or swim - shut up!"
themidnighter


Je serais curieux de tester les bridges Hipshot pour basses Rickenbacker. Le bridge d’origine n'est vraiment pas ergonomique pour poser sa main dessus.
Le Corbusier
Doc Loco a écrit :
themidnighter a écrit :
Ah oui quand même. Merci beaucoup.

Des filets plats à recommander pour une 4003 sinon ?


Les La bella pour moi. Comme celles-ci : http://www.labella.com/products/760fl/

+ 1
Fabuleuses.
Chères (44 EUR chez Th.), mais on ne regrette pas.
De la soie sous les doigts et le gros son mat vintage.
Pour ne rien gâcher, durabilité virtuellement illimitée. La légende dit que James Jamerson, le bassiste de la Motown aux milliers de sessions, n'a jamais changé les La Bella 52-110 de sa Precision Bass fétiche.
Colonel Blues
C'est cher, non ?
Le prochain qui m'écrit "un publique", "une visse" ou "il a tord" sera condamné à écrire ses futurs posts au porte-plume !

"Ce n’est pas d'un dimanche à la campagne dont nous avons besoin, mais d'une vie moins artificielle". (B. Charbonneau & J. Ellul)

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