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Rappel du dernier message de la page précédente :
Tele@Fender
le 30th anniversary a de plutôt bonnes basses, en tout cas, j'suis obligé de les baisser parce que je préfère pas trop de basse pour pas faire chier le bassiste (parce que je suis bassiste aussi donc je me rends compte quand je mords sur le spectre de la basse)
THVE
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  • #541
  • Publié par
    THVE
    le 26 Oct 2006, 17:53
Tele@Fender a écrit :
le 30th anniversary a de plutôt bonnes basses, en tout cas, j'suis obligé de les baisser parce que je préfère pas trop de basse pour pas faire chier le bassiste (parce que je suis bassiste aussi donc je me rends compte quand je mords sur le spectre de la basse)

Bien sur mais l'interet de ce genre d'ampli est aussi de permettre en tournant un simple potard d'avoir une putain d'enveloppe ronde pleine de basse quand tu joues seul. Evidempment avec les bassiste et la rondeur basse de la voix et des toms bases, je mets les basses à 0 - il en a encore -
Les groupes et dates :
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avec BACKLIGHT - https://www.facebook.com/BACKL(...)eturn
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herydub
THVE a écrit :

Le JTM45, je ne le connais que de nom. C'est un 50 ou 100 ? ca semble être de la génération des PLEXI !!!


le JTM 45 est un........45 W il semblerait, non ?

sans rire c'est un super ampli, j'ai eu le reissue et c'est la tête marshall que j'ai préféré (c'est vrai que je suis plûtot Fender, et ceci explique celà )
Nikö
  • Nikö
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  • #543
  • Publié par
    Nikö
    le 26 Oct 2006, 18:36
il me semble aussi que c est 45w
LesPaulJunior
En fait non les gars, un JTM45 c'est grosso merdo 35 watts.
Mais attention, ça sonne aussi fort (voir plus) que certains 50 watts.
l
Tele@Fender
les premiers SLP n'étaient pas des JTM45 modifiés pour sortir 100w ? (il y'avait même écrit JTM45/100 sur l'arrière si mes souvenirs sont bons).
LesPaulJunior
ça je ne sais pas mais historiquement parlant le JTM45 est le tout premier ampli Marshall à avoir été crée et commercialisé, Ken Bran l'avait conçu en s'inspirant énormément (c'était limite du plagiat) du shéma Fender Bassman.
Donc il me semblerait logique que le SLP soit parti sur les bases du JTM45.
l
THVE
  • THVE
  • Vintage Top utilisateur
  • #548
  • Publié par
    THVE
    le 27 Oct 2006, 15:54
et donc quelqu'un aurait-il déja fait la comparaison entre le JTM45 et le JMP SuperLead 100 ?

Je ne parle pas de puissance bien sûr mais le garin est-il le même etc etc ?
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buttshaker
Tele@Fender a écrit :
les premiers SLP n'étaient pas des JTM45 modifiés pour sortir 100w ? (il y'avait même écrit JTM45/100 sur l'arrière si mes souvenirs sont bons).


oué



enfin non, y a écrit jtm45 devant et super 100 amp (ou "super amp") derrière. Et pour les PA "super PA". Comme il est écrit JTM45 devant et que ce sont des 100w on les appelle (mais ce n'est écrit nulle part) "jtm45/100".

AMP PORN ADDICT
haslar
  • haslar
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THVE a écrit :
et donc quelqu'un aurait-il déja fait la comparaison entre le JTM45 et le JMP SuperLead 100 ?

Je ne parle pas de puissance bien sûr mais le garin est-il le même etc etc ?


Le grain diffère un peu, pour différentes raisons.
Notamment, le tonestack est différent, la rectif du JMP est à diodes, les lampes utilisées sont différentes, l'un est "shared cathode" et l'autre "split cathode", les valeurs de filtrage sont différentes, etc.

Les deux ont bien le son Marshall, pas de souci, mais la couleur est différente.

Le Superlead 100W compresse relativement peu, c'est un ampli avec pas mal de headroom. Le son classique du JMP, c'est typiquement Led Zep en live (donc peu de sustain, assez peu de saturation).
Le son classique du JTM45, c'est l'album des Bluesbreakers avec Eric Clapton, c'est plus "santanesque", plus compressé, plus bluesy aussi.
Mes ref: Gimik, yoyo, experience, Mady_roar, Qwaktaner, miklet, le dandy, lovebuzz, Pascal Boutin, madchap, LesPaulJunior, Olric, strato.mesa, Kplus, scritch1, Stf911, arkame, gregchat , bourmix, pierrot36, red, groove87, blueprint, gwenou etc.
LesPaulJunior
Citation:
Le son classique du JTM45, c'est l'album des Bluesbreakers avec Eric Clapton, c'est plus "santanesque", plus compressé, plus bluesy aussi.


Ouais Santana, perso je ne trouve pas ça très flatteur.

Quand je pense au JTM45, je pense à Clapton bien sur avec John Mayall (Beano), mais aussi à Pete Townshend et Angus Young.

Edit: Qu'est ce que tu veux dire par Tonestack?
l
haslar
  • haslar
  • Custom Supra utilisateur
LesPaulJunior a écrit :
Citation:
Le son classique du JTM45, c'est l'album des Bluesbreakers avec Eric Clapton, c'est plus "santanesque", plus compressé, plus bluesy aussi.


Ouais Santana, perso je ne trouve pas ça très flatteur.

Quand je pense au JTM45, je pense à Clapton bien sur avec John Mayall (Beano), mais aussi à Pete Townshend et Angus Young.

Edit: Qu'est ce que tu veux dire par Tonestack?



Bah, qu'on aime ou pas, Santana est un mec qui a toujours eu des sons de guitare excellents, je trouve.

A Young, oui, excellent exemple! Une bonne partie des enregistrements d'Angus est faite avec un vieux JTM45, à l'en croire.

Tone stack:
source: l'excellent dico sur l'amplification de Randall Aiken http://www.aikenamps.com/AmpTerms.html

"Tone stack - The term used to describe the tone controls in a guitar amplifier. There are four main tone stacks used in most common guitar amplifiers. They are the Marshall style, the Fender style, the Vox style, and the lesser used Baxandall, or James style. These tone stacks vary in their construction, consisting of either a bass and treble control, or bass, mid, and treble controls. Some amplifiers have a tone stack consisting only of one control, usually a treble cut control, but sometimes it will be a single control that cuts treble at one end of the rotation, and cuts bass at the other end. These types of control are usually labeled "tone", or "cut"."

Le tonestack du JTM45 est proche de celui du bassman, si j'ai bien compris. Ca fait un preamp qui sonne finalement assez tweed, quoi.
Le tonestack des JMP marque une différence: il est "voicé" bien plus agressif, avec bien plus de mediums. Il est plus rock et moins blues, en gros.
Mes ref: Gimik, yoyo, experience, Mady_roar, Qwaktaner, miklet, le dandy, lovebuzz, Pascal Boutin, madchap, LesPaulJunior, Olric, strato.mesa, Kplus, scritch1, Stf911, arkame, gregchat , bourmix, pierrot36, red, groove87, blueprint, gwenou etc.
zut_flute_crote
voila un 1er liens pour des mods du jcm 800 2203 : http://marshall.redpt.com/clay(...).html

et un autre : http://www.tone-lizard.com/Ult(...)0.htm


WARMUP VOICING MOD

JCM800's are notorious for being very bright. This is due to an input series resistance which is very different from the Classic Marshall circuit. (470k Ohms vs. 68k Ohm). The following mod details a method of warming up the tone on these amps. This gives your amp a more classic, warmer Marshall tone.

1. Replace the 470k Ohm resistor that is tied to the input tube grid with either a 68k Ohm, 34k Ohm or 10k Ohm resistor. The lower the resistance, the darker the tone, but 68k is the "classic" value. (Don't be tempted to remove this resistor altogether). It has to be there to attenuate the grid circuit and prevent excessive overload conditions.

2. Remove the 470pF cap which bridges the 470k Ohm resistor you just removed.

GAIN MODS

These are gain mods aimed at increasing the distortion available.

3. Locate the 10K cathode resistor (R6 found on V1B) and replace it with a 4.7K resistor (or just solder another 10k in parallel on PCB amps). This will beef up the gain. This seems to be the "sweet-spot" on these amps. You can also try other values like 6.8k, 3.3k, 2.7k, and 1.5k.

If you want insane gain use a 1.5K (but I think it's too much and doesn't sound as good). The 4.7k sounds just right and the gain doesn't get mushy. Since there is no cathode bypass cap here, all the frequencies in this stage are amplified normally (flat response).

It was even suggested to put these 5 values (10K, 4.7K, 3.3K, 2.7K, and 1.5K) on a 5-way rotary switch so you can switch between the different values.

4. The phase-inverter can also be modded for more gain. Rather than the 82K/100K plate-load pairing, try 100K/120K or 120K/150K. Too much gain here will result in a tone that is rather unpleasant.

5. Change R11 in the voltage divider to 120k, then change R10 in value from 470k thru 120k, wherever you like it best. The 120k for R10 gives a richer distorted tone.

6. PPIV (Rich Mod).

VOICING MODS

These voicing mods are intended to tailor the frequency response of the amp. Some of the mods also increase the gain in a certain frequency range as a side effect.

7. Locate the 68K input resistor (R3) and place a 330pf 1kv ceramic cap across it. This will beef up the mids and lows and make the entire amp feel more "meaty" and "thick". I think this mod came from Mike Soldano.

8. Locate the 820ohm cathode resistor (R9 found on V2A) and place a .68uf cap across it. This will increase the gain a little. But mostly it gives you the nice "Plexi" midrange boost. This is called a "gain focusing", because it adds gain, but only in part of the bandwidth (mids and highs here).

Some mention to use a .47uf cap. It was even suggested to use a 5-way rotary switch of (no cap, .22uf, .47uf, .68uf, and 330uf) so you can switch between the different values.

9. Locate the 33K "slope resistor" which is in the EQ section (R15) and replace it with a 47K resistor. This bumps the amp's entire midrange frequencies up a notch. The result is a very "fat", "thick" or "beefy" tone that is really awesome. I think Soldano's use 47k. The Plexis and SuperBasses used 56k with 250pF tone cap.

Some mention to run a toggle switch to toggle between 33K, 47K and 56K resistors.

10. Locate the 22K Midrange knob (VR4) and replace it with a 50K Liner or Log pot. This is for those who are seeking more flexibility out of the midrange knob.

11. Locate the .68uf cap (C1) which is found on V1A and replace it with a .47uf cap. This alters the midrange response and adds a "heavier" tonal quality to the amp. This is also a "gain focused" mod. Altering the value of the cathode bypass cap to a smaller value changes the corner frequency of the low pass filter and thereby adds gain in the mids between the new corner freq. and the old corner freq.

12. Need more bass, look at the purple wire going from the impedance selector to the 100k feedback resistor, Disconnect it from the impedance selector, now get a .0033 cap connect 1 lead of the cap to where the purple wire went and take the other lead and connect the purple to this, BOOM more tight bass (adding bass in the preamp makes the amp turn to mush and you lose gain on higher notes). This is kinda like a fixed resonance control.

RESONANCE CONTROL MOD

13. This mod was first posted by Mark Cameron. It works on Fenders and Marshalls with great results. It adds an extra knob (output jack holes work well for this). Basically, it is the opposite of a presence control, allowing you to tighten up the bottom. I will try to talk you thru the wiring. Looking at the back of a 1meg pot, left to right, numbering pins one two and three. Disconnect your purple feedback wire from the impedance selector and solder to pin three. Solder a new wire from the feedback resistor (where the purple feedback wire used to be connected) to pins one and two. Solder a .0047 cap from pin three to pins one and two.

MISC. MOD

14. Locate R24 and R25. Usually these are 220K for EL34 output tubes, and 150K for 6550 output tubes. Lower both resistors, regardless of tube type, to 100K. This keeps the tubes on a 'shorter leash', and does promote long life. The theory behind this move is that the chance for the output tubes to draw grid current at high volumes is reduced.
Anje
  • Anje
  • Vintage Méga utilisateur
  • #555
  • Publié par
    Anje
    le 28 Oct 2006, 21:23
allez juste pour le plaisir

Pour tout fondu de son, entre autre de bon vieux son :-) : http://anjeanje.free.fr/OldHeaven/
(historique Marshall, fonctionnement des lampes...)

En ce moment sur ampli et préampli guitare et Marshall...